Ett drivhus för poddare

I Beppos poddfabrik förverkligas poddidéer varje dag. Vissa program gör vi själva, men i de flesta projekt går vi in just där du som poddmakare behöver oss. Oavsett vad i produktionen som #görspåbeppo så är det en garanti för att det låter bra. Här kan du testa din idé, få hjälp att komma igång eller utveckla din befintliga podcast. Vi kan hjälpa dig med programuppbyggnad, vinjetter, inspelning, klippning och slutligen till hosting och publicering. Hela kedjan, eller en del av processen!

“Här kan du testa din idé, få hjälp att komma igång eller utveckla din befintliga podcast.”

Vi har tre professionella ljudstudios med stora fönster som skämmer bort dig med dagsljus. Vill du fånga verkligheten utanför studion så har vi de tekniska lösningarna. Våra tekniker och producenter ger dig superkrafter när du realiserar din idé, och trygghet när du behöver fokusera på innehållet och dina gäster. Är du van radiomakare går våra studios att hyra obemannade.

Vi anlitas av PR- och kommunikationsbyråer. Mediehus som DN och Sveriges Radio. Influencers och frilansjournalister. Här görs poddar om träning, hälsa, historia, politik, samhällsbyggnad, arkitektur och underhållning.. I foajén på Beppo möter du ministrar, artister, experter och idrottslegender. Men framförallt möter du hängivna poddskapare som älskar att nörda ner sig i sin passion. Passion smittar, och kanske är det den smitthärden vi är mest stolta över att kunna erbjuda!

“Våra tekniker och producenter ger dig superkrafter när du realiserar din idé, och trygghet när du behöver fokusera på innehållet och dina gäster.”

STARTA EN EGEN PODCAST

Här är några tips som är bra att fundera på innan du sätter i gång:

1. VAD och VARFÖR ?
Vad är det du vill dela med dig av, och vad är syftet med podden? Försök sammanfatta det i en mening : ”Jag vill göra en podd om ....., därför att .....”

2. VEM SKA LYSSNA?
Lyssnaren är huvudpersonen, men vem är hon?
Förhoppningsvis är det fler än en men kom ihåg att poddar som försöker rikta sig till alla ofta blir tandlösa. Bestäm vem du vill vända dig till och förstå hur och när de kommer att lyssna.

3. BEGRÄNSNINGAR
Kan låta som en tråkig punkt men begränsningar kan faktiskt vara din bästa vän. De konkretiserar din idé och gör den lättare att realisera. Lista det du måste förhålla dig till.
Gör sedan dina begränsningar till en del av din grundidé. På så vis kan svagheter vändas till styrkor.

4. ATTRAKTION
Alla poddar startar med noll lyssnare. För att nå din publik måste du berätta att du finns, dyka upp i deras flöden och väcka en nyfikenhet. Hur gör du avtryck? Och hur ska din podd se ut? Tänk efter. När du scrollar genom poddspelaren, vad får dig att trycka på play?

5. TESTA!
Du behöver inte ha alla svaren klara för att sätta igång. Är du osäker, prova!
Gör enkla inspelningar med mobilen, gör textskisser, bolla idéer mot vänner och kollegor. Genom att testa saker tidigt får du snabbare reda på vad som funkar och vad du måste jobba vidare med. När du väl är igång kan du fortsätta att utvecklas!

“Du behöver inte ha alla svaren klara för att sätta igång. Är du osäker, prova!”

ALLT FLER LYSSNAR PÅ PODDAR

“Jag kan gå ut med hunden,
inga problem ...”

Vardagsbestyr har blivit roligare. Gå ut med hunden, vika tvätt, till och med att vänta på bussen har blivit okej så länge du har hörlurar.

TV-serier är en gruppaktivitet, men när vi är på egen hand så har vi våra favoritpoddar. På platser och under tider där andra mediekanaler inte konkurrerar. I joggingspåret, på tunnelbanan eller bussen och i sängen när läslampan är släckt. Det är din egen tid, men du vill gärna dela din upplevelse.
Det är klart - om du älskar en podd vill du att dina vänner ska uppleva den också.
“ Vilka poddar lyssnar du på ?” har blivit ett perfekt konversationsämne på middagsbjudningar och mingel. Det är inte bara härligt att ge tips, dina rekommendationer säger även hel del om vem du är.

VECKOVIS LYSSNANDE

KANTAR ORVESTO KONSUMENT

 

Kantar Sifos målgruppsundersökning, Orvesto Konsument, visar att podcastlyssnandet har ökat stadigt sedan 2015. Målgruppen växer sig bredare och går högre upp i åldrarna.  Undersökningen görs med svar från cirka 42 000 slumpmässigt utvalda personer per år och den visar att idag lyssnar 2,4 miljoner Svenskar på podcasts varje vecka. Listan toppas av de välkända formaten från Sveriges Radio som “Sommar och vinter i P1” och “P3 Dokumentär”, men posten ”övriga poddar” ökar för varje delmätning.  Det är nördarnas arena där man förväntas gräva djupt var än spaden är placerad.

KOM RIKTIGT RIKTIGT NÄRA

Över 80% lyssnar på podcasts i lurar.
Det gör att du som poddproducent kommer nära den som lyssnar. De kan höra andningen mellan orden och när din gäst darrar på rösten.
Det är en plats där du kan bygga nära relationer med de som lyssnar. Lurar har blivit en modeaccessoar. Men det är inte bara yta, de låter också mycket bättre än tidigare. Små nyanser i produktionen kan uppnå effekter gamla FM-radioproduktioner bara kunde drömma om. Övergången från linjär radio till audio on demand innebär också att ditt innehåll inte behöver bryta bruset - dina lyssnare kommer inte in mitt i programmet. De lyssnar från START sen är det din uppgift att trollbinda dem.

“Små nyanser i produktionen kan uppnå effekter gamla FM-radioproduktioner bara kunde drömma om”

Kontakt

    Besöksadress: Ludvigsbergsgatan 22, 118 23 Stockholm